A téli időszakban a szexuális vágyad is megpihen?

Az évszakok változása a szexuális életünkre is hatást gyakorol. Az időjárás markánsabb eltéréseire szervezetünk megváltozott hormontermeléssel reagál, amely a nemi vágy és erekciós teljesítmény erősödésében vagy éppen gyengülésében is tetten érhető.

A téli időszak ebből a szempontból különösen kritikus. Több teória is született arra vonatkozóan, miért érezhetik egyes férfiak úgy, hogy a repkedő minuszok közepette, nem állnak annyira a szexuális teljesítőképességük magaslatán és szívesebben ücsörögnek a tv képernyője előtt, mint hogy összebújjanak kicsit a párjukkal.

Nézzük a leggyakrabban említett okokat:

Szezonális depresszió

A szezonális depresszió az év azonos időszakában jelentkezik, leggyakrabban ősszel veszi kezdetét és a téli hónapokban teljesedik ki igazán. Hátterében elsősorban a napsütéses órák számának csökkenése áll, amely jelentős mértékben befolyásolja többek között a szervezet szerotonin és melatonin termelését1,2.

A szerotonin egy neurotranszmitter, amely erőteljes hatással lehet hangulatunkra, energia szintünkre, szexuális életünkre egyaránt.  Tavasszal és nyáron magasabb, míg ősszel és télen alacsonyabb a mennyisége.

A melatonin a tobozmirigy által, sötétség hatására termelődő hormon, amely az ébrenlét és alvás ciklusát szabályozza. Télen hosszabbak az éjszakák, így a melatonin termelés is magasabb, mint a melegebb évszakokban. Ennek hatására álmosabbnak, fáradtabbnak érezheted magad.

Alacsony D-vitamin szint

A téli hónapokban a D-vitamin hiány általános jelenség azoknál, akik nem pótolják kiegészítő formájában. 2018-as tanulmány szerint, ennek egyenes következménye az alacsonyabb szexuális vágy és a gyengülő erekciós képesség3.

Elég csak egy picit megkapargatni a felszínt ahhoz, hogy az okok közül párat megismerjünk. A D-vitamin kulcsfontosságú az egészséges szerotonin szint fenntartásához4,5. Elégtelen D-vitamin mennyiség esetén a depresszió és az alacsonyabb tesztoszteron szint is hamarabb utolér6,7.

Csökkent tesztoszteron mennyiség

A tesztoszteron szint mennyisége szezonális eltérést mutat. Több tanulmány eredménye szerint nyáron, kora ősszel magasabb, míg a téli időszakban visszafogottabb a férfi hormon termelés. Az összkép viszont nem egyértelmű. Egyeseknél ugyanis a téli időszak az, amikor a herék csúcsra járatják a tesztoszteron előállítását8,9,10.

Télen nő a magányosság érzése?

Amikor repkednek a mínuszok és az időjárás is komorabbra fordul, az emberek nehezebben hagyják el a jó meleg otthonaikat. Így a társasági élet visszafogottabbá válhat, a testmozgás, edzések száma megritkul, a magányosság érzése fokozódik. Aki magára ismert, ezeket a szempontokat sem hagyhatja figyelmen kívül.

Mi a teendő?

A merevedési probléma oka bármi lehet, de a hűvös időszak és a napfény hiánya is rátehet egy lapáttal. Egyéni érzékenység kérdése, hogy Téged az évszakok változása milyen mértékben érint. Amennyiben úgy érzed a téli időszakok “nehezebbek”, érdemes kísérletezni:

  • Fényterápia: A fénykezelés pótolja a hiányzó napfény kedvező élettani hatásait és visszaállítja a szervezet megszokott napszaki ritmusát. Szezonális depressziótól szenvedő személyeknél reggelente 20 perces 10.000 LUX erősségű fehér fény kezelés, jelentősen javította a hangulatot. A 40 perces időtartam még jobb eredményt hozott, de az 1 órásra nyújtott kezelés már nem mutatott további előnyöket11.

  • Rendszeres mozgás, sport:  Ha tényleg javítani akarsz a helyzeteden, akkor az edzések, fizikai aktivitás az egyik legjobb szövetségesed lehet. Nyugtató, hangulatjavító hatása mellett, feltölt energiával és bizakodóbb leszel a jövőt illetően. Nem véletlen, hogy a depresszió kezelésének egyik hatékony lehetőségeként tekintenek rá.

  • D-vitamin pótlás: Az okokat már ismered, így a mennyiség lehet még kérdés. A hivatalos ajánlás 1500 – 2000 NE /nap. Természetesen bőven akadnak olyan vélemények, amelyek ennél jóval combosabb mennyiséget ajánlanak. Amennyiben a 2000 nemzetközi egységet kevésnek tartod, 1-2 hónap után nézess egy (25(OH)D-vitamin szintet, ami irányba állít, szükséges -e nagyobb dózis vagy sem12.

  • Keresd a feltöltődési lehetőségeket: Legyél többet a baráti társaságoddal, családoddal, pároddal. Mozi, masszázs, séta a természetben, bármi jöhet, ami úgy érzed feltölt és javítja a hangulatodat.

  • Kognitív viselkedés terápia: Ez az irány már a pszichoterapeuták szakterülete, ugyanakkor a szezonális depresszió kezelésének szintén egy hatékony módszere lehet13.

A havas évszak szerelmeseinek

A tél egyesek számára csak fokozza az élvezeteket és nem csak a karácsonyi ünnepek, de a január, február is az Ő malmukra hajtja a vizet:

  • 114 heteroszexuális férfi bevonásával végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a nők testét a férfiak télen sokkal vonzóbbnak látják. A hideg időszakban mindenki tetőtől talpig felöltözik és a nyárral ellentétben egy sokkal ingerszegényebb periódus kezdődik.  Ebben az “ínséges” időben egy fedetlen női test látványa valószínűleg sokkal erőteljesebb reakciót eredményez a szervezeted részéről14.

  • Egyes férfiaknál a szabad tesztoszteron november-december környékén tetőzik és az igazi mélyrepülés csak nyáron veszi kezdetét9.

  • A téli hónapokban a legoptimálisabb a férfiak megtermékenyítő képessége. Amennyiben a baba projekt tervben van, ez az időszak tökéletes lehet arra, hogy az elgondolást tett kövesse15,16,17.

Végszó

Nem kell nagyítóval keresni a változásokat. Amennyiben az ősz és a tél számodra nem okoz érezhető kibillenést a szexuális teljesítményedben, akkor ne rugózz ezen a témán feleslegesen. Ha úgy érzed érintett vagy a témában, akkor viszont érdemes megfontolni a leírtakat.

1. Kathryn A. Roecklein, Kelly J. Rohan, PhD Seasonal Affective Disorder Psychiatry (Edgmont). 2005 Jan; 2(1): 20–26

2. Dr GW Lambert PhD, C Reid PhD, DM Kaye MBBS, GL Jennings MBBS, MD Esler MBBS Effect of sunlight and season on serotonin turnover in the brain THE LANCET Volume 360, Issue 9348, 7 December 2002, Pages 1840-1842

3. Robert Krysiak, Anna Szwajkosz, Bogusław Okopień The effect of low vitamin D status on sexual functioning and depressive symptoms in apparently healthy men: a pilot study International Journal of Impotence Research volume 30, pages224–229(2018)

4. Marya S. Sabir, Mark R. Haussler, Sanchita Mallick, Ichiro Kaneko, Daniel A. Lucas, Carol A. Haussler, G. Kerr Whitfield, and Peter W. Jurutka Optimal vitamin D spurs serotonin: 1,25-dihydroxyvitamin D represses serotonin reuptake transport (SERT) and degradation (MAO-A) gene expression in cultured rat serotonergic neuronal cell lines Genes Nutr. 2018; 13: 19.

5. Patrick RP, Ames BN. Vitamin D hormone regulates serotonin synthesis. Part 1: relevance for autism. FASEB J. 2014 Jun;28(6):2398-413

6. Pittampalli S, Mekala HM, Upadhyayula S, Lippmann S. Does Vitamin D Deficiency Cause Depression? Prim Care Companion CNS Disord. 2018 Oct 18;20(5)

7. Chi Chen, Hualing Zhai, Jing Cheng, Pan Weng, Yi Chen, Qin Li, Chiyu Wang, Fangzhen Xia, Ningjian Wang, Yingli Lu Causal Link Between Vitamin D and Total Testosterone in Men: A Mendelian Randomization Analysis The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 104, Issue 8, August 2019, Pages 3148–3156,

8. Aslan Demir, Mehmet Uslu, Omer Erkam Arslan The effect of seasonal variation on sexual behaviors in males and its correlation with hormone levels: a prospective clinical trial Cent European J Urol. 2016; 69(3): 285–289

9. Johan Svartberg, Rolf Jorde, Johan Sundsfjord, Kaare H. Bønaa, Seasonal variation of testosterone and waist to hip ratio in men: the Tromsø study. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Jul;88(7):3099-104.

10. Andersson AM, Carlsen E, Petersen JH, Skakkebaek NE. Variation in levels of serum inhibin B, testosterone, estradiol, luteinizing hormone, follicle-stimulating hormone, and sex hormone-binding globulin in monthly samples from healthy men during a 17-month period: possible effects of seasons. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Feb;88(2):932-7.

11. Gagan Virk, MD, Gloria Reeves, MD, Norman E Rosenthal, MD, Leo Sher, MD, and Teodor T Postolache, MD Short exposure to light treatment improves depression scores in patients with seasonal affective disorder: A brief report Int J Disabil Hum Dev. 2009 Jul; 8(3): 283–286

12. http://pharmaonline.hu/gyogyszereszi_gondozas/cikk/d_vitamin_vilagnap__telen_a_legfontosabb_a_potlasa

13. Rohan KJ, Mahon JN, Evans M, Ho SY, Meyerhoff J, Postolache TT, Vacek PM. Randomized Trial of Cognitive-Behavioral Therapy Versus Light Therapy for Seasonal Affective Disorder: Acute Outcomes. Am J Psychiatry. 2015 Sep 1;172(9):862-9

14. Pawlowski B, Sorokowski P. Men’s attraction to women’s bodies changes seasonally. Perception. 2008;37(7):1079-85.

15. Levitas E, Lunenfeld E, Weisz N, Friger M, Har-Vardi I. Seasonal variations of human sperm cells among 6455 semen samples: a plausible explanation of a seasonal birth pattern. Am J Obstet Gynecol. 2013 May;208(5):406.e1-6

16. Ozelci R, Yılmaz S1 Dilbaz B, Akpınar F, Akdag Cırık D, Dilbaz S, Ocal A. Seasonal variation of human sperm cells among 4,422 semen samples: A retrospective study in Turkey. Syst Biol Reprod Med. 2016 Dec;62(6):379-386. Epub 2016 Sep 9.

17. Chen Z, Toth T, Godfrey-Bailey L, Mercedat N, Schiff I, Hauser R. Seasonal variation and age-related changes in human semen parameters. J Androl. 2003 Mar-Apr;24(2):226-31.

2020-02-14T10:01:38+00:00 Szabadon elérhető|
error: