Maca gyökér – A perui ginzeng

A maca (Lepidium Meyenii) az Andok legnagyobb területű országában, Peruban őshonos növény. Az ott élők élelmiszerként és gyógynövényként egyaránt fogyasztják.

Az Andok tengerszint feletti (átlagosan) 4000 m – es magasságában található az igazi felségterülete, ahol kedvezőtlen körülmények között fejlődik föld alatt a tápanyagokban gazdag gyökér része, amelynek csodás hatásai az egész világon ismertté tették.

Nyers maca gyökér por vagy zselatinizált maca?

A kereskedelmi forgalomban két formában is hozzájuthatsz ehhez az értékes gyökérzöldséghez. Nyers ill. zselatinizált állapotában. Mi a különbség?

A nyers perui maca por esetében, a macát betakarítják, szárítják, megtisztítják és porrá őrlik. Ebben a folyamatban a benne található enzimek, tápanyagok sértetlenek maradnak. Az egyik tábor emellett teszti le a voksát, mondván, jobb egészségügyi hatásokat biztosít.

A zselatinizált maca esetében a macát előfőzik, hevítik, melynek során a keményítő jelentős része, eltávolításra kerül. Így könnyebben emészthető, koncentráltabb a hatóanyag-tartalom és egyes vélemények szerint, néhány tápanyag ezáltal válik biológiailag hozzáférhetővé. Hátránya, hogy a folyamat során a macában rejlő enzimek, hatóanyagok egy része károsodhat, elveszhet.

A zselatinizált megoldást előnyben részesítők szívesen érvelnek azzal, hogy a burgonyát sem nyersen fogyasztod, és a peruiak is főzéshez, sütéshez használják fel a macát és nem jellemző a nyers fogyasztása.

Maca hatása

Több energia, csökkenő fáradtság, jobb sportteljesítmény

  • Állatkísérletekben a maca fogyasztása növelte a kifáradási időt.

  • 175 fő részvételével végzett tanulmányban  napi 3g  vörös vagy fekete maca kivonat alkalmazása javította az alanyok energia szintjét.

  • Kerékpárosoknál 2g maca kivonat 14 napos használata, javította a 40 km -es táv időeredményét.

  • Felesleges minden esetben tanulmányokat keresgélni, elég ha nagyot merítünk a fogyasztói visszajelzésekből. Leggyakrabban a csökkenő fáradtság, nagyobb vitalitás, energia az elsődleges jótékony hatás, amelyet sokan megtapasztalnak és megemlítenek.

Csökkentheti a menopauza tüneteit, javulhat a hormon egyensúly és a csontsűrűség

  • 124 posztmenopauzás nő részvételével végzett vizsgálatban, napi 2g zselatinizált maca több hónapos fogyasztása csökkentette a menopauza tüneteinek súlyosságát és gyakoriságát (pl: hőhullámok, éjszakai izzadás stb.), valamint stimulálta az ösztrogén termelést.

  • Húsz posztmenopauzás nő esetében a  2g/nap mennyiségű zselatinizált maca növelte a progeszteron és ösztrogén mennyiséget.

  • Változó korú nőknél 2g/nap maca kivonat javította a csontsűrűségi mutatókat. Ezt a hatást állatkísérletek eredményei is megerősítették.

Csökkenő szorongás és depresszió, javuló hangulat

  • 2008-ban közölt tanulmányban, 14 változó korú nőt kezeltek 3,5 g / nap mennyiségű maca porral vagy placebóval 6 hétig. A maca csökkentette a szorongás és depressziós tüneteket, mindezt úgy, hogy a hormon értékeket nem befolyásolta.

  • Ausztrál vizsgálatban az előzőhöz hasonló kísérletet végeztek. Jelen esetben 3,3 g /nap volt a dózis 6 hétig és szintén az érettebb hölgyek képviselték a résztvevőket. A maca itt sem mutatott hormonális hatásokat, ugyanakkor csökkentette a vérnyomást és a depresszió mértékét az alanyoknál.

  • 175 résztvevővel elvégzett teszt során, napi 3 g vörös ill. fekete maca kivonat 12 hetes alkalmazása, javította az alanyok kedély állapotát.

Na és hol maradnak a férfiak?

Az energia és sportteljesítmény fokozó hatás mellett, az egyik legtöbb hasznot a férfiak zsebelhetik be a maca alkalmazásával. Javuló szexuális teljesítmény, fokozott termékenység, prosztatavédelem, ezt mind birtokolhatod a peruiak csodanövényével.

Amennyiben szeretnéd célirányosan, kizárólag  a maca és a férfi szexuális egészség kapcsolatát megismerni, regisztrálj most weboldalunkra, ahol a részletes maca cikk mellett, további értékes tartalom vár rád a potencia megőrzésének és növelésének témájában.

Mellékhatás és adagolás

A maca hazánkban is egy népszerű, közkedvelt étrend-kiegészítő gyógynövény. Jó biztonsági profillal rendelkezik, arról nem is beszélve, hogy Peruban élelmiszerként is használják, ami azért jelzi a veszélyességi fokát. Természetesen  ez nem azt jelenti, hogy ész nélkül használhatod. Számos jó tulajdonsága mellett, mindenkinél ott lebeg az egyéni érzékenység kérdése. Ezért sem meglepő, hogy a stresszcsökkentő hatás ellenére, egyeseknél fokozott ingerültség, szorongás volt a személyes tapasztalat.

Mindig légy körültekintő. Ha valamilyen egészségügyi problémád van, konzultálj orvossal a maca használata előtt és érdemes az interneten is utána járni az adott kérdéskörnek.

Adagolás

Az általánosan ajánlott dózis 1 – 3 g. Nem mindegy, hogy maca kivonatot vagy maca port alkalmazol, hiszen a hatékonyságot illetően teljesen más eredményeket kapsz. A maca por esetében találkozhatsz  10 – 20 g – os ajánlással is.

Figyelni kell arra, hogy ha kivonatot vásárolsz és a termék dobozon pl: 4:1 -es arány szerepel, az annyit jelent, hogy egy 500 mg -os kivonat 2000 mg gyökér por hatóanyagával egyenértékű. Ízlésednek megfelelően választhatsz maca kapszula, maca tabletta, maca por kiszerelések között.

Részletes cikk a témában, regisztráció után olvasható.

1.  Li J, Sun Q, Meng Q, Wang L, Xiong W, Zhang L Anti-fatigue activity of polysaccharide fractions from Lepidium meyenii Walp. (maca). Int J Biol Macromol. 2017 Feb;95:1305-1311

2.  Gonzales-Arimborgo C, Yupanqui I, Montero E, Alarcón-Yaquetto DE, Zevallos-Concha A, Caballero L, Gasco M, Zhao J, Khan IA Gonzales GF Acceptability, Safety, and Efficacy of Oral Administration of Extracts of Black or Red Maca (Lepidium meyenii) in Adult Human Subjects: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Pharmaceuticals (Basel). 2016 Aug 18;9(3).

3.  Yang Q, Jin W, Lv X, Dai P, Ao Y, Wu M, Deng W, Yu L Effects of macamides on endurance capacity and anti-fatigue property in prolonged swimming mice. Pharm Biol. 2016;54(5):827-34.

4.  Miao H The Research on the Impact of Maca Polypeptide on Sport Fatigue. Open Biomed Eng J. 2015 Oct 19;9:322-5.

5.  Stone M, Ibarra A, Roller M, Zangara A, Stevenson E. A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen. J Ethnopharmacol. 2009 Dec 10;126(3):574-6.

6.  Meissner HO, Mscisz A, Reich-Bilinska H, Kapczynski W, Mrozikiewicz P, Bobkiewicz-Kozlowska T, Kedzia B, Lowicka A, Barchia I. Hormone-Balancing Effect of Pre-Gelatinized Organic Maca (Lepidium peruvianum Chacon): (II) Physiological and Symptomatic Responses of Early-Postmenopausal Women to Standardized doses of Maca in Double Blind, Randomized, Placebo-Controlled, Multi-Centre Clinical Study. Int J Biomed Sci. 2006 Dec;2(4):360-74.

7.  Meissner HO, Kapczynski W, Mscisz A, Lutomski J. Use of gelatinized maca (lepidium peruvianum) in early postmenopausal women. Int J Biomed Sci. 2005 Jun;1(1):33-45.

8.  Meissner HO1, Mscisz A, Reich-Bilinska H, Mrozikiewicz P, Bobkiewicz-Kozlowska T, Kedzia B, Lowicka A, Barchia I. Hormone-Balancing Effect of Pre-Gelatinized Organic Maca (Lepidium peruvianum Chacon): (III) Clinical responses of early-postmenopausal women to Maca in double blind, randomized, Placebo-controlled, crossover configuration, outpatient study. Int J Biomed Sci. 2006 Dec;2(4):375-94.

9.  Zhang Y, Yu L, Ao M, Jin W. Effect of ethanol extract of Lepidium meyenii Walp. on osteoporosis in ovariectomized rat. J Ethnopharmacol. 2006 Apr 21;105(1-2):274-9

10.  Gonzales C, Cárdenas-Valencia I, Leiva-Revilla J, Anza-Ramirez C, Rubio J, Gonzales GF. Effects of different varieties of Maca (Lepidium meyenii) on bone structure in ovariectomized rats. Forsch Komplementmed. 2010;17(3):137-43.

11.  Brooks NA, Wilcox G, Walker KZ, Ashton JF, Cox MB, Stojanovska L. Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content. Menopause. 2008 Nov-Dec;15(6):1157-62.

12.  Stojanovska L, Law C, Lai B, Chung T, Nelson K, Day S, Apostolopoulos V, Haines C. Maca reduces blood pressure and depression, in a pilot study in postmenopausal women. Climacteric. 2015 Feb;18(1):69-78.

Ha a szex fontos része az életednek és szeretnéd kihozni magadból a maximumot, regisztrálj most weboldalunkra, ahol folyamatosan bővülő tartalom (több, mint 100 cikk) segít a céljaid elérésében!

2019-05-01T11:17:32+00:00
error: